Apr 20, 2014

Mengapa kita perlukan supplement

Mesti ramai yang nak tahu " kenapa kan? ".Jadi tertarik untuk balqis share dengan anda semua tentang sebab dan mengapa badan kita perlukan vitamin setiap hari.Ok,mari kita tengok apakah sebab-sebabnya ...

Pertama : Badan kita memerlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang diperolehi daripada makanan.Contohnya Vitamin C dan E yang diperolehi daripada makanan sahaj tidak mencukupi untuk memberi kesan pengcegahan dan antipenuaan.

Kedua : Buah-buahan yang ditanam diatas tanah yang tidak subur mengandungi bahan galian yang kurang berbanding dengan buah dan sayur dari tanah yang subur.Racun perosak ,racun serangga dan bahan pencemar mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut.

Ketiga : Zat makanan yang hilang semasa proses pengankutan,penyimpanan dan penyediaan Vitamin C dan Enzim mudah dimusnahkan oleh haba semasa di masak.

Keempat : Pengambilan pil penahan sakit,laksatif ,ubat-ubatan,alkohol,minuman keras dan antibiotik boleh menggangu penyerapan zat makanan.Amalan diet yang tinggi kafein lemak,kolestrol,gula dan garam dapat mengurangkan zat makanan di dalam tubuh.

Kelima : Pengambilan makanan seharian yang tidak seimbang serta tidak mengikut sistem piramid makanan yang dicadangkan

Keenam : Gaya hidup dan trend masa kini yang sibuk,kita lebih memilih makanan segra atau diluar yang tinggi MSG (bahan Pengawet)

Ketujuh : Bagi yang bekerja,Makanan tengahri selalunya diluar dan malam memasak seringkas yang mungkin ,maka pengambilan makanan seimbang tidak dititikberatkan.

Inilah & sebabnya ..jadi jika kita seseorang individu yang mementingkan kesihatan kita,anak-anak dan family kita,amalkan pengambilan cara atau corak pemakanan yang betul serta mengambil vitamin harian yang mencukupi.

balqis harap apa yang kongsikan ini,memberi manfaat kepada anda semua.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

heartbeat